مطالب این صفحه توسط تیم فنی شرکت فروزان شعله تهیه گردیده است. کپی برداری و انتشار مطالب به هر نحو تنها با ذکر منبع مجاز میباشد. |
سیستمهای کنترل الکترونیکی هوشمند در کنترل فرایند احتراق مشعل ها
بخش اول
چکیده
این مقاله تخصصی نگاهی دارد به آخرین پیشرفتهای تکنولوژیکی در زمینه استفاده از تجهیزات یکپارچه جهت کنترل الکترونیکی مشعل های صنعتی. کنترلرهایی از این نوع به گونه ای طراحی شده اند که در حالت خطا شرایط ایمن سیستم را حفظ نمایند و در آزمایشگاه های مجهز تحت شرایط مختلف آزموده شده اند. در فرایند طراحی یک سیستم کنترل احتراق تیم طراحی باید استانداردهای مربوط از جمله استانداردهای احتراق و ایمنی را مورد توجه قرار دهند. کنترل الکترونیکی مشعل ها، علاوه بر بهبود قابلیتهای قبلی، قابلیتهای جدیدی را درسیستم ایجاد مینماید. برای مثال با استفاده از راهکارهای الکترونیکی پیشرفته، قابلیتهای ویژه ای نظیر سوئیچینگ انعطاف پذیر بین سوختها در حین بهره برداری بدون اختلال در شرایط بهره برداری تحقق می یابد. کنترل الکترونیکی با ترکیب با تکنولوژی سنسورهای گازهای احتراقی پیشرفته، برای استفاده کنندگان مشعل های صنعتی صرفه جویی قابل ملاحظه ای را ایجاد می نماید. در این مقاله همچنین به نوع جدیدی از کنترل احتراق با در نظر گرفتن میزان مونواکسید کربن در گازهای حاصل از احتراق برای دیگ های بخار یا کوره ها اشاره می شود.
آخرین پیشرفتهای تکنولوژیکی در کنترلرهای الکترونیکی فعلی با کنترل ترکیبی نسبت سوخت و هوا
امروزه در مشعل های صنعتی و کوره ها راندمان از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع، در دیگهای بخار صنعتی از اهمیت بالاتری برخوردار است، همچنین علاوه بر توجه به افزایش راندمان موارد بسیاری وجود دارد که طی چند سال گذشته استفاده کنندگان از سیستمهای مکانیکی کنترل احتراق را مجبور به تغییر این سیستم که برای دهه ها مورد استفاده قرار می گرفت با سیستمهای کنترل الکترونیکی نموده است. چنین سیستمهایی امکان تنظیم دقیق نسبت هوا و سوخت با استفاده منحنی های الکترونیکی وامکان ایجاد روشهای عملیاتی برای افزایش راندمان احتراق را که با استفاده از راهکارهای مکانیکی غیر ممکن بود فراهم می سازد.
اولین سیستمهایی که در این زمینه به کار گرفته شد به سادگی اتصال مکانیکی را با سیستمهای الکترونیکی جایگزین می کرد اما همانند قبل یک کنترل کننده ترتیبی مشعل به صورت جداگانه مورد نیاز بود. یک تصمیم ساده برای ترکیب این دو کارکرد در قالب یک دستگاه واحد به ساخت سیستمهایی که امروزه موجود هستند منجر شد. علاوه بر کارکردهای ابتدایی مانند "کنترل ترتیبی مشعل ودیگ بخار" و "تنظیم الکترونیکی نسبت سوخت به هوا " ، کاربردهای بیشتری مثل مدیریت تشخیص خرابی های عمومی یا کنترل دقیق دیگ های بخارتوسط سنسورهای مختلف نیز ارائه می شود. شکل 1. در قالب یک مثال دیدی کلی به این قابلیتها می دهد.
شکل 1. نمونه ای از یک سیستم پیشرفته مدیریت احتراق یکپارچه
یک سیستم مدیریت مشعل یکپارچه مدرن، کارکردهای بسیاری را که قبلا توسط دستگاه های جداگانه انجام می شد در قالب یک سیستم یکپارچه تحقق می بخشند. بخشی این کارکرد ها به شرح زیر است:
- کنترل ترتیبی مشعل
- کنترل نسبت سوخت به هوای به صورت الکترونیکی
- مانیتورینگ یا نظارت بر شعله
- تست نشتی خط سوخت
- تنظیم یا رگوله کننده خروجی مشعل
- شمارنده ساعت های کارکرد
- شمارنده دفعات شروع به کار
- مدیریت تشخیص خطا
- اینترفیس یا واسط سیستم کنترلی
- اینترفیس یا واسط کامپیوتر
- تنظیم O2 و CO
- کنترل دوربرای دمنده هوای احتراق